Att förstå din konkurrent

Varje företag har konkurrens. Att förstå deras styrkor och svagheter är avgörande för ditt företags tillväxt och överlevnad.

Konkurrentanalys är en kritisk del av en affärsplan och ägnas mest åt att analysera dina konkurrenters produkter /tjänster, strategier, online-närvaro, arbetssätt och kundbemötande.

”En konkurrentanalys ger dig en överblick av konkurrensen i din bransch och för dina produkter. Den kan svara på varför kunderna ibland väljer konkurrenternas varor och tjänster”.

Den här delen av affärsplanen hoppar många över när de ska starta eget. Det är tyvärr fortfarande rätt många som inte vet hur mycket data man faktiskt kan hitta på sina konkurrenter idag, och hur man kan använda detta i sin övergripande strategi…

  • Granskar konkurrenternas svagheter
  • Ger kunskap om konkurrenternas styrkor
  • Gör det enklare att identifiera och utveckla
  • Vilka nackdelar har konkurrenterna

Låter kanske uppenbart men det är ofattbart många företag som utan djupare analys listar de konkurrenter de oftast stöter på i marknaden och enbart analyserar dem. Jag kan inte nog påpeka vikten av att göra ett ordentligt arbete kring att identifiera samtliga konkurrenter. Vi ska inte göra några värderingar kring vilka som är viktiga innan analysen. Vi överlåter till analysen att visa vilka som kommer upp på radarn och varför. Ta dig alltså tid att först noggrant identifiera vilka som är dina direkta, indirekta och potentiella konkurrenter.